Invloed van warmte

      Geen reacties op Invloed van warmte

Ik zie de vraag veelvuldig voorbijkomen op sociale media… “mag ik wel hardlopen met dit weer”.

Laten we beginnen met een wedervraag; waarom zou je niet mogen/kunnen hardlopen met dit weer?

Je moet alleen niet verwachten dat je op dezelfde manier kunt performen als bij ideale omstandigheden. Het beste is het om te trainen (en wedstrijden te lopen) op basis van je hartslagzone. Hierbij is het wel noodzakelijke dat je je exacte maximale hartslag weet en ook je omslagpunt. Hou er ook rekening mee dat iets als een omslagpunt gedurende de tijd kan veranderen (hoger is hier dan de bedoeling) en dat een maximale hartslag zal afnemen als gevolg van het ouder worden. Als je voor een duurloop dezelfde hartslag aanhoudt als met kouder weer, dan kun je gewoon hardlopen, alleen zal het langzamer gaan.

Wat handige tips voor het lopen in warmer weer:

  • Draag kleding die horen bij deze temperatuur (bij voorkeur geen donkere kleding)
  • Zorg dat je goed gehydrateerd bent en blijft (let ook op het binnenkrijgen van mineralen en zouten, als je meer gaat zweten ga je deze ook meer verliezen)
  • Denk aan insmeren van je lichaam. Hoofd en gezicht is hier niet handig, draag dan een petje. Let ook op dat je niet snel voelt dat je aan het verbranden bent door de loopwind.
  • Ga niet op het heetst van de dag lopen
  • Heb je last van hooikoorts, loop dan vroeg in de ochtend en vermeid bossen en weilanden
  • En niet te vergeten: LUISTER NAAR JE LICHAAM

Meer info over de invloed van temperatuur op je wedstrijdresultaat wordt mooi beschreven in deze artikelen:

https://www.prorun.nl/training/32242/de-invloed-van-warmte-op-je-loopprestatie/

https://www.runnersweb.nl/training/hardlopen-in-de-hitte.htm

Hardlopen in de hitte: zo gaat het mis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.