De invloed van de seizoenen op je hardlopen

      Geen reacties op De invloed van de seizoenen op je hardlopen

Ik zie de vragen vaker voorbij komen, wat moet je nu precies aan trekken tijdens je trainingen? Dit hangt natuurlijk van vrij veel factoren af:

  • temperatuur bij start
  • tijdsduur van training
  • locatie
  • type training

Een mooie algemene leidraad is dat je je moet kleden alsof het buiten 10 graden warmer is dan het daadwerkelijk is. Dus als het buiten is 5 graden is, trek kleding aan alsof het 15 graden is. Dit is echter een algemene richtlijn, zoals in de opsomming hierboven vermeld is zijn er natuurlijk nog een aantal andere factoren die hier een rol bij spelen.

Als je alleen al denkt aan de duur van de training dan wordt het al iets complexer, voor een training van 3 uur met een constante temperatuur van 5 graden speelt dit natuurlijk niet, maar stel het is bij aanvang 5 graden en op het einde van de training 15 graden. Met welke temperatuur hou je dan rekening.  Met de starttemperatuur, de eindtemperatuur, of de gemiddelde temperatuur. Het is niet prettig als je het te warm hebt, maar ook niet als je het te koud hebt. Ook de locatie van een training kan meespelen. Als je een training van 1.5 uur op een atletiekbaan hebt onder deze omstandigheden, kun je eenvoudig een laagje uittrekken als je het warm krijgt. Een lange route buiten maakt dit wat moeilijker.

Bij een interval training heb je een veel hogere hartslag dan bij een duurloop, hierdoor stijgt je kern temperatuur dan ook meer.

Mijn persoonlijke mening, ik ben tijdens een training liever iets te warm aangekleed dan iets te koud omdat je wel te hard kunt trainen maar over het algemeen niet te zacht. Ik let zelf zo veel mogelijk op mijn hartslag tijdens het trainen en probeer daarop te sturen, daarom heb ik zelf niet zo’n last van een extra must of handschoenen tijdens een loopje. Als de hartslag te hoog wordt omdat je je warmte niet kwijt komt, dan moet je gewoon je tempo verlagen. Het is een hartslag spel, niet een tempo spel. Hetzelfde geldt voor een duurloop in de zomer, op hartslag letten, niet op tempo. Tijdens wedstrijden heb ik liever het tempo niet te hoog, maar dan weet ik dat ik rond mijn omslagpunt aan het lopen ben en dan krijg ik het vanzelf wel warm. Probleem is hier dan weer om het warm te houden in het startvak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.